Co dělat v případě pojistné události



Krok první: bezpečnost především

Máte-li podezření, že vaše pojistná událost vyžaduje asistenci policie, mělo by vytočení čísla 158 být vaším prvním a jediným krokem. Policii popište kdo jste, kde jste, co se stalo, a následujte jejich pokynů. V případě domů a bytů je nejčastější událostí, vyžadující asistenci policie, vloupání. Máte-li podezření, že do vašeho příbytku vnikl nezvaný host, za žádných okolností do něj nevstupujte, a počkejte venku na příjezd policie. Stejné pravidlo samozřejmě platí i v případě, že si událost vyžádá hasičský zásah.

 požár domu

Krok druhý: zachraň co můžeš

Pokud váš problém nevyžaduje asistenci bezpečnostních složek, či po jejich odjezdu, nastává čas zamezit šíření škod. Z vytopeného sklepa odčerpejte vodu, rozbité okno provizorně zadělejte, vylomené dveře se pokuste alespoň dočasně zajistit. S kompletním odstraněním škod a většími opravami ovšem vyčkejte až na instrukce pojišťovny.

 dům po požáru

Krok třetí: Natoč to

Jakmile se vám povedlo dostat situaci alespoň trochu pod kontrolu, je načase zdokumentovat škody. Poškozené věci vyfoťte, nezapomeňte přitom na celkový pohled, případně si od policie vyžádejte protokol o celé události.

 

Krok čtvrtý: Jednání s pojišťovnou

Následně je čas oznámit pojišťovně, že došlo ke škodní události. K tomu budete potřebovat číslo pojistné smlouvy, identifikační údaje toho, kdo je ve smlouvě uveden jako pojištěný, informace o vzniku a rozsahu škod (tedy výše zmíněné fotografie a protokolu), a číslo účtu, na které pojišťovna zašle peníze. Pojišťovna na místo následně vyšle svého člověka, takzvaného likvidátora, který znovu obhlédne místo a rozsah škody, a vaší žádost posoudí. Během návštěvy z pojišťovny doporučuje většina pojišťoven předložit pojistnou smlouvu, která zaměstnanci pojišťovny pomůže posoudit nárok na pojistné plnění a jeho výši.

 vloupání

Krok pátý: Peníze

V závislosti na výsledku prohlídky může dojít ke dvěma základním situacím. V ideálním případě pojišťovna rozhodne o nároku na výplatu pojistky, a zašle vám informace o výšce vyplacené částky a o tom, jak vám budou peníze vyplaceny. V horším případě pojišťovna rozhodne, že na pojistné nárok nemáte. V takovém případě máte nárok na vysvětlení, a jako proti každému rozhodnutí, i proti tomuto máte možnost se bránit. Prvním krokem může být žádost o opětovné přezkoumání vaší žádosti. Pokud ani to nepomůže, můžete se obrátit na právníka, a po poradě s ním i na soud. Stanovisko právníka je v tomto případě obvykle velmi dobrým vodítkem, proto doporučujeme tento krok nevynechat. Pokud vám dá právník ve vaší věci za pravdu, máte u soudu velmi slušnou šanci. Naopak pokud právník potvrdí stanovisko pojišťovny, byl by další spor nejspíše jen mrháním času a peněz.


Foto: Pixabay

0 Shares:
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You May Also Like