Autismus může u různých lidí vypadat jinak. Je to vývojové postižení, které ovlivňuje to, jak lidé komunikují, chovají se nebo komunikují s ostatními. Neexistuje žádná zjevná příčina a příznaky mohou být velmi mírné nebo velmi závažné. U dětí se autismus nemusí projevovat, až po určité době. Společnými příznaky jsou rozdíly v sociálních dovednostech, komunikaci a chování.
Sociální dovednosti
Autisté mají problémy se sociálními dovednostmi – těžko navazují a udržují vztahy. Autista by chtěl mít blízké vztahy s ostatními, ale neví jak na to. U velmi malých dětí (ve věku 8 až 10 měsíců) se to projevuje následovně:
· Neodpovídá/nereaguje na své jméno.
· Hraní, sdílení nebo mluvení s ostatními lidmi ho nezajímá.
· Upřednostňuje být sám.
· Vyhýbá se nebo odmítá fyzický kontakt.
· Když je rozrušený, nechce být nikým potěšen.
· Nerozumí emocím – svým vlastním nebo emocím u jiných osob.
Komunikace
Asi 40 % autistických dětí vůbec nerozumí a mezi 25 % a 30 % rozvíjí některé jazykové dovednosti během dětství, ale později je ztratí. Některé děti s ASD začnou mluvit později. Většina z nich má problémy s komunikací, například:
• Zpožděné řečové a jazykové dovednosti.
• Plochý, roboticky mluvící hlas nebo tichý hlas.
• Opakuje stejnou frázi znovu a znovu.
• Problémy se zájmeny.
• Nepoužívá nebo zřídka používá běžná gesta (ukázání nebo mávání) a nereagujte na ně.
• Neschopnost zůstat u tématu při mluvení nebo při zodpovídání otázek.
• Neznají sarkasmus nebo žertování.
Chování
Děti s ASD působí způsobem, který se jeví jako neobvyklý. Příklady toho mohou zahrnovat:
• Opakující se chování, jako např. ruční klapání, houpání, skákání nebo otáčení.
• Neustále se pohybující a „hyper“ chování.
• Fixace na určité činnosti nebo objekty.
• Zvláštní rutiny nebo rituály (a zneklidňování, když se rutina změní, i mírně).
• Extrémní citlivost na dotyk, světlo a zvuk.
• Rozrušené stravovací návyky.
• Nedostatečná koordinace, neohrabanost.
• Impulsivita (působí bez myšlení).
• Krátká pozornost.